zondag 13 december 2009

Stoute hond, falende baas?


Fenotype
Laat mij beginnen om te zeggen dat gedrag van een hond altijd een combinatie is van aanleg en milieu. Ofwel, dat wat er bij de geboorte al in zat en de mate waarin het later is aangewakkerd of niet.

Had ik dan...
In mijn loopbaan krijg ik regelmatig de vraag van de hondeneigenaar of hij/zij het nu zo verkeerd heeft aangepakt. Heel vaak is het zo dat de eigenaar naar kunnen en geweten heeft gehandeld. Daar zit 'm nu net het euvel. Wat de eigenaar kende...

Sleutel
Als hondeneigenaar doe je alles met wat je weet en kunt. Als hond doe je het met dat wat je iets oplevert.
In mijn optiek treft niemand schuld in de ontwikkeling van probleemgedrag. WEL vind ik dat hond én baas de verantwoordelijkheid hebben een bijdrage te leveren in de oplossing ervan.
Denk dus niet in termen van falen, maar vraag je af welke sleutel er past in het slot dat 'Bello' heet.

Motivatie
De hond beschouwd als een wezen met basisbehoeften en emoties, is het je ook goed voor te stellen dat ook de hond motieven heeft om dingen te doen. Het 'niet luisteren' is in mijn ogen 'het doen van iets anders'. Vanuit deze optiek is het makkelijker te ontdekken wat een hond triggert, wat hem motiveert.Van hieruit kun je werken aan een oplossing.

Slotenmaker
Als hondeneigenaar is het bijzonder naar om met ongewenst gedrag van je hond opgescheept te zitten.
Het inschakelen van hulp en kennis is in mijn ogen moedig en zinvol. Zie het als een bezoek aan de slotenmaker die de sleutel aanpast om bij het gewenste gedrag te komen.

Myrthea Lokenberg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten